Semasa sukan

Disebalik kekalahan Zii Jia Di Tokyo

Kuala Lumpur: Seperti meletakkan tek4nan kepada diri sendiri, jelas bekas pemain perseorangan lelaki negara, Roslin Hashim apabila Lee Zii Jia tersINgkir di pusingan ketiga Kejohanan Dunia semalam selepas tump4s kepada Zhao Jun Peng dari China.

Menurutnya, Zii Jia meletakkan sas4ran untuk muncul juara, sehingga tidak mengambil bahagian di Sukan Komanwel Birmingham, bagi memberi fokus sepenuhnya dalam penampilan ketiganya di Tokyo, Jepun.Kalau kita tengok dia seperti meletakkan tek4nan kepada diri sendiri di Kejohanan Dunia kali ini. Dia sendiri meletakkan sas4ran untuk juara. Sebab itulah dia mengambil keputusan tidak menyertai Sukan Komanwel dan beberapa kejohanan lain untuk betul-betul fokus serta mempersiapkan diri bagi kejohanan di Tokyo,” katanya ketika dihubungi Arena Metro hari ini.

Ujar bekas pemain nombor satu dunia itu, sasaran diletakkan Zii Jia seolah-olah sebagai beb4nan yang harus dipikul dan sentiasa bermain di fikirannya semasa kejohanan berkenaan.

“Dia akan sentiasa fikirkan benda ini (sasaran juara). Berdasarkan keputusan perlawanan ia boleh dikirakan okay. Tapi dia sekarang ini tidak ada al4san lain, tidak mahu bermain di Sukan Komanwel orang sudah beri, tidak mahu bermain di Terbuka Singapura juga sudah diberikan. Sepatutnya dia perlu memastikan kena juara tapi tidak juara.

“Lagi pun permainan semalam, selain tek4nan, lawannya juga beraksi dengan baik. Memang nampak 4mpuh, nampak kesungguhan untuk menang,” kata Roslin.

Ditanya sama ada sudah lama tidak beraksi di mana-mana kejohanan juga menjadi punca Zii Jia hilang s3ntuhan, Roslin berkata, perkara berkenaan terpulang kepada pemain itu sendiri.

“Ada pemain yang perlu sentiasa bermain (di kejohanan). Sama seperti berlatih kalau tidak berlatih satu ada dua hari memang permainan akan menurun. S3ntuhan akan lari. Bagaimanapun, ada sesetengah pemain rehat tiga atau empat hari tapi masih sama sentuhannya. Ia berg4ntung kepada pemain itu sendiri.

sumber:hmetro

“Hanya dia (Zii Jia) sendiri yang tahu tahapnya, kita orang lain tidak tahu. Sudah berapa lama dia tidak beraksi, dia pun sudah mempersiapkan diri tapi tidak dapat benda ini (juara). Jadi banyak kemungkinan, adakah dia mengalami situasi yang saya sebut tadi (lama tidak beraksi dan hil4ng s3ntuhan) ataupun terlalu meletakkan tek4nan kepada diri sendiri,” katanya.